Ви увійшли як Гість | Група "Гості"Вітаю Вас Гість | RSS
Бутівська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [3]
Учительська [60]
Кабінет директора [19]
Виховна робота [20]
Методична робота [5]
Батьківський куточок [1]
Шкільний рюкзак [5]
Соц.-психологічна служба [19]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів



УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА (2 клас). Тема:"Плоди та насіння." (Підготувала Куліш Н.В.)
[ Викачати з сервера (217.7 Kb) ]06.02.2019, 4:47 PM
ПРИРОДОЗНАВСТВО (2 клас)

ТЕМА. Плоди та насіння. Як зберегти в домашніх умовах плоди та насіння

МЕТА. Поглибити знання школярів про будову рослин; формувати в учнів уявлення про розмноження рослин, плоди і насіння, пристосування рослин до поширення плодів у природі; формувати уміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, доводити, робити висновки; формувати потребу у пізнанні природи, проведенні спостережень за рослинами восени; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення. Виховувати любов до природи.

ОБЛАДНАННЯ. Презентація, проектор, таблиці, зразки плодів та насіння, картки, виставка дитячих робіт з плодів осені.

ТИП УРОКУ. Комбінований


І Організація класу
Зараз у нас урок природознавства. Тож давайте привітаємося з довкіллям та з нашими гостями,які завітали до нас на урок.
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку гостям та мені
- Я запрошую всіх сісти на свої місця.

ІІ Повторення вивченого матеріалу
Слайд 1
1. Загадка
Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить,
Сонце вже не припікає,
Коли, діти, це буває? ( Восени)
2. Хвилинка спостережень
- Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
—Який стан неба?
—Яка температура повітря?
—Чи були сьогодні протягом дня опади?
3. Загадки про осінні місяці
- Які ви знаєте осінні місяці?
1 –й місяць
Звозить місяць цей в комори
Кавуни і помідори.
Спілих яблук, груш і слив
Цілі гори натрусив.
2-й місяць
Чарівник прийшов у ліс,
Фарби, пензлики приніс.
У діброві та в садочку
Стали жовтими листочки.
3 – й місяць
Краплі з неба,дахів,стріх.
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад.
Що за місяць?

- Отже, листопад – це початок осені, його середина чи кінець?
СЛАЙД 2
- Доведіть це ( як змінилася температура повітря? Стан неба? Опади? Тривалість дня і ночі? Стан рослин? Що змінилося в житті тварин?)
4. Бліц – опитування
- Яке дерево раніше за інші скидає листя? ( липа) СЛАЙД 3
- На якому дереві глибокої осені зберігається листя? ( на березі)СЛАЙД 4
- Листки яких дерев не опадають навіть узимку? ( дубів) СЛАЙД 5
- Які дерева залишаються на зиму зеленими? ( ялинки) СЛАЙД 6
- Які трави залишаються на зиму зеленими і не бояться морозу? Суниці, копитняк) СЛАЙД 7
3.Презентація малюнків дітей
Осінь… Щоразу вона неповторна у своїй красі та витівках. А яка вона непостійна! То ніжна і лагідна, то похмура і непривітна, то весела і життєрадісна, то мрійлива та плаксива. Може, саме через це її не оминають увагою поети, композитори і художники. Ми з вами на уроці української мови писали твір про осінь,тобто пробували бути у ролі письменників, на уроці малювання слухали музику, яка описує цю чудову пору року, спробували її зобразити за допомогою малюнків.
Готуючись до сьогоднішнього уроку ви теж спробували передати осінні зміни в житті рослин на малюнках.
( презентація)
- Які зміни в житті рослин ви передали на малюнках?
5. Робота в групах ( у дітей на партах лежать зображення овочів, фруктів, дарів лісу )
- А за що осінь називають щедрою? СЛАЙД 8
1 – ша група – які плоди збирають люди на городах? ( овочі)
2 – га група – які плоди збирають люди у садках? ( фрукти і ягоди)
3 – тя група – які плоди дозрівають у лісі?
- Разом зі своїми батьками ви готували виставку «Дари осені». Що ви виготовили? З яких плодів?
Фізкультхвилинка ( Н. Май «Дощик»)
- Чому мама не відпускає вас гуляти, коли йде дощ? Восени потрібно одягатися так, щоб було зручно і тепло: курточка, шапка, гумові або теплі чоботи. Пам’ятайте про це, щоб бути завжди здоровими і не хворіти. ? СЛАЙД 9
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
- Багатьом із вас доводилося допомагати батькам на городі. Пригадайте. Що роблять дорослі для того, щоб виростити рослини? (Посіяти насіння, доглядати за рослиною, коли вона зійде, тобто поливати, пушити землю, знищувати бур’яни) . СЛАЙД 10

-А як розмножуються дикорослі рослини? Як їхнє насіння потрапляє в ґрунт?
ІVПовідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь , яке значення мають насіння і плоди у житті рослин та яким способом поширюються у природі. СЛАЙД 11
V Вивчення нового матеріалу
1. Повторення будови рослин за таблицею
- Спочатку давайте згадаємо будову квіткових рослин ( корінь, стебло, листя, квітка, плід з насінням)

- Чи задумувались ви над тим, який орган рослини найважливіший? Давайте послухаємо, що вони самі за себе розкажуть
2.Сценка
Ось засперечалися якось частини рослини: хто з них найголовніший?
Корінь. - Я тут найголовніший! Я укріплюю рослину в ґрунті, я напуваю її водою і годую мінеральними солями.
Листок. - Подумаєш! Ти, корене, живеш у темряві, та ще й за мій рахунок. Це я готую рослині поживні речовини, уміло використовую сонячну енергію.
Стебло.- Ой, які ж ви важливі! А що б ви без мене робили? Це ж мої тоненькі трубоч¬ки-волокна пересилають поживні речовини і воду по усій рослині.
Квітка (здивовано). - Які ви наївні, сперечаєтеся, хто з вас найго-ловніший... З мене утвориться плід. У плоді визріє насіння. Отже, не буде мене,— не буде й насіння,
Насіння. - Ваші сперечання пусті. Я — найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря, води,— все це для мене, щоб я дозріло, дало життя новій рослині.

- Так який орган найголовніший? Звідки береться насіння? З якого органу рослини воно утворюється?
2. Робота за підручником ( с. 41) ( самостійне читання дітьми)
- Так з якого органу утворюється плід з насінням?
Навесні більшість рослин зацвітає, у них розпускаються квітки. Та цвітуть вони не для того, щоб милувати наше око. Головне призначення квітки – утворення плодів і насіння. Після цвітіння з квіток розвиваються плоди, а в плодах розвивається насіння.
- Скільки насінин можуть мати плоди?
- Яке значення мають плоди для насіння?
3.Практична робота. Порівняння плодів рослин
— Розгляньте плоди рослин, які лежать у вас на партах
Яким рослинам вони належать? (каштан, горіх, дуб)
— Порівняйте ці плоди за формою, розмірами, забарвлення, твердістю, за кількістю насінин.
- (У горіха — тверда шкарлупа, а у каштана та жолудя— менш тверда и. Каштан і горіх округлої форми, а жолудь довгастої. Різні за розмірами. Каштан — коричневого кольору, горіх та жолудь жовтуватого. У горіха і каштана , жолудя — одна насінина.)

— Розгляньте плоди рослин, які ви бачите перед собою.( показує вчитель)
— Яким рослинам вони належать? (Яблуні та калині.)
— Порівняйте ці плоди за формою, розмірами, забарвленням, твердістю, за кількістю насінин.
Що між ними спільне.? А що відмінне? (Плоди яблуні і калини - соковиті. Вони округлої форми. Яблуко і плід калини мають багато насінин. Плід калини — червоного забарвлення, а яблуко — жовтого, зеленого, червоного. Яблуко більше за розмірами від плоду калини.

Висновок:
Отже, плоди у різних рослин — різні за формою, розмірами, забарвленнями, твердістю. Одні мають одну насінину, як плід вишні, сливи, черешні, інші — багато, як плоди маку, груші, квасолі. В одних рослин плоди тверді, а в інших — соковиті.

4.Формування уявлень про поширення плодів і насіння у природі
- - Як думаєте, чи можуть рослини мандрувати? СЛАЙД 12

• Поетична хвилинка
Галина Манів «Каштанопад».
Ось червоний впав листок,
а за ним
каштанчик — скок!
Жовтий лист на землю ліг,
слідом знов каштанчик — плиг!
День за днем таке підряд — падолист, каштанопад.

- Як поширює своє насіння каштан?
Фізкультхвилинка

- Чи цікаво дізнатися, як розповсюджують своє насіння інші рослини

СЛАЙД 13

Такі плоди як каштан, горох, квасоля можуть поширюватися самостійно. Коли плоди у них висихають, то розтріскуються і насіння розлітається на всі боки.
СЛАЙД 14

За допомогою плодів насіння рослин розповсюджується на великі відстані. Ви, мабуть, всі любите подмухати один на одного парашутиками кульбабки. Полетять ці парашутики,там, де опустяться на землю , з’являться нові рослини. Ще їх може переносити вітер. У високих дерев плоди теж розповсюджуються на великі відстані за допомогою вітру. Наприклад, у липи.
СЛАЙД 15

У липи, а також у клена та ясена для цього є крильця.
СЛАЙД 16

Плоди деяких рослин важкі, тому вітер не може їх переносити. Горішки
( плоди ліщини) та жолуді ( плоди дуба) падають недалеко від дерева. Їх збирають і розносять білки, сойки та інші тварини.
СЛАЙД 17

Соковиті плоди невисоких дерев ( черемхи, горобини), а також кущів ( калини, шипшини, терну) та деяких трав’янистих рослин (конвалії, воронячого ока) приваблюють птахів. Плоди цих рослин поїдають птахи, а насіння з плодів потрапляє в землю і проростає.
СЛАЙД 18

Плоди і насіння череди, лопуха, будяка мають гачечки, якими прикріпляються до шерсті тварин та пір’я птахів, одягу людини і розносяться на великі відстані. А потім десь відчепиться, упаде на землю.
СЛАЙД 19

Прочитайте назву слідкуючої рослини. Чому цей огірок в народі називають скаженим? У Криму можна побачити рослину – огірок-пирскач. Коли насіння рослини достигає, у її плодах збирається слиз. Щойно тварина або людина доторкнеться до стиглого пло¬ду, слиз разом з насінням із силоювикидається з плоду і прилипає до тварин або до лю¬дини. Здається, ніби огірок-пирскач стріляє сво¬
— Отже, плід сприяє поширенню насіння на значні віддалі і розселенню рослин на значних територіях.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
VІ Закріплення вивченого матеріалу
1. Фронтальна бесіда

СЛАЙД 20

- З якого органу утворюється плід з насінням?
- Скільки насінин можуть мати плоди?
- Чи однакові плоди у рослин?
- Яке значення для рослин мають плоди? Отже, плід захищає рослину від пошкоджень, а також сприяє поширенню насіння на значні віддалі і розселенню рослин на значних територіях.
- За допомогою чого розповсюджуються плоди? ( вітру, тварин)
- На дошці є зображення плодів рослин. Вам треба назвати цю рослину та спосіб її розповсюдження в природі.
( На дошці зображено кетяг калини, кульбабу, крильця клена, жолудь, лопух, шипшину.)
- Яка з цих рослин є символом України?
Кущ калини завжди був поруч з українцем. Він огортав весільний коровай, щоб забезпечити щасливе майбутнє подружній парі, прикрашав віночок на гарній голівці україночки, щоб довше зберегти її красу. Також кущ калини служив оберегом для кожної оселі нашої Батьківщини. За давнім повір’ям червонясту красуню саджали біля хати, щоб зберігати сім’ю, приносити їй щастя та добробут. Калина - найдивовижніше рослина: лікувальними властивостями володіють і кора, і квіти, і плоди, і гілочки. Завдяки своїй корисності і цілющості, калина є відомим народним засобом для зцілення від численних захворювань, а також знаменитим інгредієнтом косметичних засобів. Чи заварюєтевивдома чай з калини? При яких захворюваннях

-Які з цих рослин ще мають цілющі властивості?

Шипшина є справжнім джерелом вітамінів і корисних речовин. Цілющі властивості шипшини з давніх часів цінуються людиною, навіть Її використовували для зміцнення організму при найрізноманітніших захворюваннях.

Кульбаба розквітає ранньою весною. В ній багато вітамінів. Її можна добавляти до салатів.

У дуба лікувальні властивості має кора. З неї роблять відвари, мазі, настойки.

У лопуха цілющі властивості має корінь. В давнину мами мили голову своїм діткам відваром з кореню цієї рослини, цим укріплювали їх.

2.Самостійна робота. Робота в парах

• 1 – ший ряд
Поєднати лініями рослини з їх плодами.
- Які рослини у вас зображено? Як поширюється в природі ліщина? Горобина? Липа?

• 2 – гий ряд
З’єднати лініями насіння з його плодами.
- Які плоди у вас зображені? Які з них мають одну насінину, а в яких декілька?
- Який з плодів не росте на Україні?

VІІ Сторінка дослідника. Як зберегти в домашніх умовах плоди та насіння
Восени ми із задоволенням ласуємо овочами і фруктами, які нам дарує осінь. Усім хочеться, щоб смачні плоди були на столі якомога довше, тому їх заготовляють на зиму. Для цього треба знати, як правильно заготовляти плоди. Над цією темою працювали наші дослідники. Дамо їм слово
1 –ша бригада
- Основну частину овочів, а саме - картоплю, моркву, буряк,капусту зберігають до наступного врожаю в звичайному погребі.
- Частину овочів і ягід розміщують в морозильній шафі.
- Також овочі та фрукти консервують в банки
- Раніше овочі та фрукти квасили у дубових бочках. У квашених овочах зберігаються бактерії, корисні для нашого організму. Моя мама квасить капусту у скляних банках.
2 – га бригада
- Насіння овочів теж треба вміти зберігати, щоб навесні посіяти новий урожай.
- Зберігати слід в бавовняних мішечках, на які наклеїти етикетки з назвою культури і датою збору насіння.
- Можна для цих цілей використовувати невеликі паперові конверти, картонні коробки, банки.

VІІІ Підсумок уроку
- Що нове про рослини ви дізналися сьогодні?
- Розкажіть, як тварини розповсюджують насіння?
- На що схожі плоди клена? Ясена?
- А як розповсюджуються плоди горобини, калини, терну, вони ж такі привабливі?
- Які ще способи поширення плодів ви запам’ятали?
ІX Домашнє завдання
С 41 – 45
Категорія: Учительська | Додав: 15je61119
Переглядів: 198 | Завантажень: 4 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук